V snahe nejakou maličkosťou inšpirovať, napomôcť uvádzam v prílohe mnou používaný metodický postup pri prechádzaní témy - Riešenie lineárnych rovníc. Iniciatíve sa medze nekladú a ak sa niekto chce s niečim zaujímavým pripojiť, tak určite privítam.
Základné pojmy:
Rovnica - rovnosť dvoch výrazov.
Výraz - zápis matematického príkladu. K jeho vytvoreniu používame čísla, písmenká a matematické znamienka. Rozlišujeme výraz číselný a výraz s premennou. Výraz na rozdiel od rovnice nemá pravú stranu.
Člen výrazu - číselný člen, člen s premennou. Podľa počtu členov nazývame výraz jednočlenný, dvojčlenný, trojčlenný, ... mnohočlenný.
Ľavá strana rovnice - výraz vľavo od znamienka rovná sa.
Pravá strana rovnice - výraz vpravo od znamienka rovná sa.
Rovnosť = rovnaká hodnota výrazov.
Neznáma - písmenko vystupujúce v rovnici. (vedieť rozdiel medzi neznámou a premennou)
Riešenie rovnice - má 2 významy. Buď to môžeme rozumieť ako výsledok rovnice, alebo ako postup pri riešení rovnice.
Koreň rovnice - je výsledok rovnice (je to to isté ako riešenie rovnice).
Ekvivalentné úpravy - také úpravy rovnice, ktoré nezmenia výsledok rovnice.
Skúška správnosti - operácia, ktorou sa presvedčíme, či sme správne určili koreň rovnice.
Vstupné kompetencie žiaka:
- vedieť pracovať so zápornými číslami a chápať dôležitosť znamienok,
- vedieť pracovať so zátvorkami,
- vedieť pracovať s desatinnými číslami a so zlomkami,
- ovládať pojmy člen výrazu a riešiť výraz,
- vedieť riešiť číselné výrazy,
- vedieť riešiť výrazy s premennou.
Výstupné kompetencie žiaka:
- rozlišuje rozdiel medzi pojmami výraz a rovnica,
- rozlišuje rozdiel medzi pojmami premenná a neznáma,
- vie čo znamená riešiť rovnicu,
- vie, aké ekvivalentné úpravy môže využívať pri riešení rovnice,
- vie riešiť lineárnu rovnicu so zátovrkami, zlomkami aj desatinnými číslami,
- vie riešenia špecifických typov lineárnej rovnice (0x=0; 0x=5; 5x=0),
- vie urobiť skúšku právnosti.